Soms vraag je je af waarom je reageert zoals je dat doet. Ik heb dat bijvoorbeeld als mijn onderbewuste besluit dat de kleine Ity veel passender kan reageren op een bepaalde situatie dan mijn volwassen ik. Vervolgens reageer ik dan op een manier die past bij dit kleine kind. Lees: ik smijt met deuren, stamp de trap op of nog erger. Je hoeft geen Freud te heten om te snappen dat er een onderliggend dingetje is, waar mijn volwassen ik op in moet haken. We doen de dingen die we doen met een reden.
Dit is een prachtig bruggetje naar de Golden Circle van Simon Sinek. Want, ‘boy o boy’, wat ben ik die vaak tegengekomen in het afgelopen half jaar.
Dol op cirkels
Covey kent de ‘circle of influence’, de Lion King kent de ‘circle of life’ en Simon Sinek komt met een gouden variant op de proppen. Check dit filmpje voor de volledige uitleg van Simon, of lees even verder en leer mijn uitleg hierover.
Why Waarom doe je wat je doet?
How Hoe doe je wat je doet
What Wat doe je dan?
Daarom is geen reden
Bedrijven met een missie en inspirerende leiders maken kennis met de Golden Circle. We weten allemaal wel wat we doen in het dagelijks leven en vaak ook wel hoe we dat doen, maar er zijn er maar weinig die weten waarom we doen wat we doen.
Bakken met geld binnenharken is leuk, maar dat is het resultaat van je noeste arbeid. Wat is jouw why? Jouw drijfveer? Misschien staat bij jou alles wel in het teken van authentiek vakmanschap. Maar het kan ook zijn dat je je werk doet vanuit een intrinsiek verlangen. De wereld veranderen bijvoorbeeld (om maar even een dwarsstraat te noemen).
Mijn Why
Benieuwd naar mijn why?
>> Jij hebt een mooi verhaal (echt waar), het vertellen waard.
Ik luister graag. Daar heb ik mijn vorige blog aan gewijd. Ik luister graag naar verhalen, puur en oprecht, die verrassen door hun eigenheid en de emotie die ze oproepen.
Mijn honger naar verhalen wil ik stillen door die van anderen op zijn mooist te beschrijven. In de stijl passend bij het gekozen publiek.
Jouw waarom, mijn tekst
Als ik schrijf, schrijf ik vaak jouw waarom op. Want waarom doe jij eigenlijk wat je doet? Wat maakt dat iedereen jou of jouw product moet kennen? Een dienst alleen is niet onderscheidend genoeg. Het onderscheidend vermogen, de reden dat ik mij aan jou wil verbinden, komt door jouw motivatie. Kernwaarden als bestaansrecht. Om er zo’n heerlijk blauw tegeltje tegenaan te gooien: als je dicht bij jezelf blijft, houd je het het langste vol.
Waarom je verhaal niet eens aan mij vertellen? Ik schrijf ‘m graag voor je op 🙂.