Soms hoor ik het mezelf zeggen: “Die toon bevalt me niet”, volgens mij hoef ik niemand te vertellen wat ik daarmee bedoel.

Of deze: de toon was al snel gezet toen …

Onderuitgezakt op de bank kijk je lekker naar The Voice – of een ander spraakmakende show vol zangtalent – en dan bekruipt je soms een onbestemd gevoel, zo’n gevoel waarvan je ogen samenknijpen en waarvan je lichaamshouding uitstraalt ‘moet dit?’. Mogelijk ontstaat deze fysieke reactie omdat de toonhoogte niet zo aangenaam resoneert in je gehoororgaan.

tone of voice

Wat is jouw tone of voice? Het is een van mijn vragen voordat ik begin met het schrijven van een tekst. Oftewel, hoe spreek ik jouw publiek aan? Zijn het u-mensen of meer jij-mensen? Tip: bijna iedereen voelt zich jij.

Als ik u tegen een jij zeg, dan zegt de u al snel tegen mij dat de u een jij is. Snap je? Ik voel mij ook niet prettig als iemand u tegen mij zegt. Het schept een afstand, terwijl ik zo graag de verbinding zoek. Ken je doelgroep. Wie zijn ze en hoe willen ze aangesproken worden. Want je wilt toch vooral dat je boodschap goed ontvangen wordt.

Ken jij je eigen stem al? Als je niet weet waar je voor staat, wordt het lastig communiceren. Wat zijn jouw kernwaarden? Wat is jouw why? Daar heb ik eerder al dit blog over geschreven.

Wat ik lastig vind, is als de opdrachtgever voor een tone of voice kiest die niet bij hem of haar past. Dat maakt het geforceerd. Alsof een leerlingober pretendeert een hete aardappel in de keel te hebben, omdat hij denkt dat dat hoort in een sjiek restaurant. Dat past niet. Terug naar die opdrachtgever, ik hoor dan een heel leuk verhaal aan en datzelfde verhaal moet ik dan ‘vertalen’ in hetzelfde verhaal met een andere toon. Dus. Je voelt toch ook aan dat de authenticiteit dan ver te zoeken is?

Is jouw persoonlijke toon joviaal, blijf dan dicht bij jezelf. Dan herkennen de klanten je ook als ze persoonlijk met je afspreken.

En klopt jouw toon met de website, de werken-bij-site, de vacatureteksten en de folder? Is jouw tone of voice herkenbaar in al jouw communicatie-uitingen? Ondanks dat jouw toon hetzelfde blijft, kun je wel rekening houden met de kaders van het kanaal. Zo kun je op LinkedIn een serieuzer bericht verwachten dan op je Instastories. En dat is oké. Zolang ik jou maar herken.

Zin om jouw tone of voice in fantastische teksten terug te lezen? Bel dan eens 🙂 Ik schrijf wel.

Wat is jouw tone of voice? Heb jij je eigen toon al ontdekt?