Ben jij oprecht bij het schrijven van je teksten? Vertel jij hoe het is, of dik je de waarheid met een heel continent aan? Met oprecht bedoel ik natuurlijk niet dat je je eigen handel om zeep moet helpen. Het is niet zo slim om je eigen product te promoten en daarbij direct te vertellen dat dat van de concurrent beter is. Oprecht is naar mijn idee meer vertellen waarom jij doet wat je doet. Zodat mensen niet alleen je product kopen, maar het product vooral van jou willen kopen.
Wil je meer weten over jouw waarom, jouw Why? Ik heb daar eerder deze blog over geschreven.

Nee leren zeggen
Voor mij betekent oprecht ook nee zeggen. En geloof mij, dat heb ik echt moeten leren. Er zijn nu opdrachten die ik weiger. Soms omdat ik er geen tijd voor heb, soms omdat de aard van de opdracht niet bij mij past en heel soms omdat de tekst indruist tegen mijn eigen overtuigingen. Dan voel ik een knagend gevoel in mijn buik dat niet veroorzaakt wordt door gebrek aan voedsel, maar meer door zo’n onbestemd weten.
Onderbuikgevoel volgen
Luisteren naar mijn gevoel, aanvoelen dat iets niet bij mij past, voelt soms behoorlijk… euhm, minder fijn. Zo’n gevoel dat dan nog even aan je blijft knagen, dat stemmetje dat maar blijft fluisteren dat je dom bent om zomaar een opdracht af te slaan. Wat moeten ze wel niet van je denken en hoe professioneel ben je als je nee zegt?
Vegetariër schrijft pro-karbonade
Maar aan de andere kant: je gaat toch ook niet aan Marianne Thieme vragen een lovend stuk over de bio-industrie te schrijven? Je verlangt toch niet van een vegetariër dat ze hamlapjes koopt omdat deze in de bonus zijn? En je vindt het toch ook logisch dat Mark Rutte zich niet bemoeit met het partijprogramma van Wilders?
Ken je doelgroep
Doelgroep bepalen is heel erg belangrijk. Voor jou, voor mij. Voor iedereen die een product of dienst wil verkopen. Mensen bereiken die niet tot je doelgroep behoren is niet handig. Kost je veel energie en levert niets op. Voor mij betekent schrijven over onderwerpen waar ik niet achtersta, dat ik inboet aan kwaliteit. En dat past niet bij jouw doel en ook niet bij mijn streven. Schrijven is voor mij echt emotie. Ik tune in op wat jij mij vertelt, ik voel echt waar jij in gelooft en waar je voor staat. Fantastisch vind ik het om naar je verhaal te luisteren. Daarom kan ik er zo mooi over schrijven.
Verrassend technisch
Mijn doelgroep bepalen kostte voor mij wel even tijd. Schrijven doe je toch voor iedereen en over alles? In aanvang had ik al wel bedacht dat techniek en rapporten niet aan mij besteed zijn. Toch fietst techniek nu regelmatig langs. En leuk dat ik dat vind. Ik pik het snel op en de onderwerpen zijn fascinerend. Rapporten en droge stof passen mij nog steeds niet. Ik ben toch echt meer van de beleving en de ervaring.
Mijn mooiste compliment
Ik denk dat ik afgelopen week het allermooiste compliment heb gehad over mijn overkomen. Een dame benaderde mij omdat ze de teksten op mijn website gelezen heeft. Ze zei: “Wat je schrijft dat ben je ook. Ik word nerveus van gladde taal en vind jou aanraakbaar. Jij bent als mens zichtbaar in je professionaliteit.” Wauw, daar word je toch gewoon stil van.
En jij?
En hoe is dat voor jou? Ook uit eerdere banen weet ik dat je er slim aan doet dicht bij jezelf te blijven, dicht bij je core business en je buyer persona. Een grote-maten-kledingwinkel richt zich op grote maten en niet op maatje 36. Een viswinkel verkoopt aas en hengels, geen kattenvoer. Nou ja, je snapt mijn oprechte punt.
Heb jij hulp nodig bij het schrijven van een oprecht verhaal? Laat het mij weten, Ity Schrijft.