To write or not to write, that’s the question.
Vraag je je ook af wat je nu moet schrijven? Want welke wetenswaardigheden of levenslessen moet je nu nog delen? Corona, moet je daar nog iets over willen vertellen? Er is al zoveel over geschreven. Je business, moet je daar nog wat over melden? Anybody out there die daar nu nog op zit te wachten? Ja, het antwoord is ja!
Crisistijd betekent automatisch ook een enorme overload aan informatie. En in deze enorme overload is iedereen op zoek naar kennis die ertoe doet. Inmiddels zijn we zover – althans ik – dat ik informatie weer kan filteren. Maar in het begin joh, ik kreeg er stress van.
Coronanieuws
De eerste dagen binnen met kroost en planningen die nog niet zo lekker liepen, creëerde ik bijna een scrollduim door alle NOS-updates die ik direct wilde lezen. Ik las meningen van mensen die ik niet ken en die meningen spraken dan weer tegen wat ik zojuist had gelezen van mensen die ik wel ken. De vrolijke noot werd hier en daar ernstig afgestraft en de hoofden van initiatiefrijke mensen ontploften van nieuwe initiatieven – en ik voelde me verplicht om alle initiatieven te lezen en te liken. Nu scroll ik minder, lees ik minder, maar lees ik wel wat me echt interesseert.
Ik smul van informatie waar ik wat mee kan; dat kan coronanieuws zijn, onlinetips over ‘leuk voor de kinderen’ en informatie over hoe ik ook in tijden van crisis succesvol kan zijn als ondernemer. Maar ik lees ook informatie die me doet glimlachen. En jij?
Val op
Je kunt ervoor kiezen om pen en papier neer te leggen en lijdzaam af te wachten tot de crisis voorbij is, maar dat adviseer ik je niet. Ook vandaag moet je laten weten dat je er bent. En ga dan niet doen wat heel veel mensen doen, doe eens iets anders. Val op omdat je echt bent, omdat je origineel bent, omdat jij jij bent!
Dus: wie ben je, wat beweegt je? Ben jij vandaag nog steeds dezelfde als gisteren? Mooi. Dan hoor ik van jou graag waar je mee bezig bent, welk boek je leest, welke tips je hebt voor het avondeten, welke groene smoothie ik echt moet drinken, welke film je me aanraadt ter ontspanning, maar ook welke planten en bomen ik nu kan snoeien.
5 tips ter inspiratie
- Probeer eens iets nieuws. Je hoeft het niet te kunnen, alleen maar te doen. Zoals een elfje schrijven. Schrijf eens een elfje over jouw business en motiveer anderen om met je mee te doen. Ik heb laatst mijn allereerste elfje geschreven, superleuk en enorm lastig. Verderop in dit blog lees je mijn tweede.
- Vertel wat je voelt. En dan niet zo tenenkrommend en melodramatisch, maar gewoon echt. Wat betekent deze crisis of misschien wel deze ziekte voor jou?
- Welk boek lees je, welke serie of film kijk je? Iedere harde werker mag ontspannen. Sterker nog, moet zelfs ontspannen. Misschien haal je zelfs wel een leuke les uit je boek of die film die je kunt linken aan je business.
- Vraag aan een van je klanten waar jij ze echt mee hebt verrast en verwerk dat in je content.
- Weet je het zelf echt niet meer, vraag dan aan aderen wat ze van je willen weten. Als in: ik weet alles van deuren, wat wil jij daarover weten?
Maar wat je natuurlijk ook kunt doen, is mij vragen om een artikel over jou en jouw business te schrijven. Unieke content die je zeker likes en waardering op gaat leveren.
En zoals beloofd mijn elfje:
Crisis
Prioriteiten verschuiven
Samen op afstand
Waarden en waarde veranderen
Samenzijn
Volgens mij kan ik het beter bij andersoortige teksten houden 😉
